Reizen tijdens corona

“That is the question” …

En dat is nu al heel lang de vraag. Gaan we op reis? Of toch niet? Kunnen we op reis? Of toch niet?

Vanaf 16 maart 2020 deed de uitbraak van het coronavirus ons land stilstaan. Mensen werden ziek of kwamen te overlijden aan corona.

We moesten in lockdown.

Kinderen mochten niet meer naar school. Ouders mochten niet allemaal meer naar kantoor en gingen thuiswerken. Oudere mensen mochten hun (klein)kinderen niet meer zien. Op vakantie gaan, was natuurlijk ook niet mogelijk. Het is een bizarre tijd waar we in beland zijn.

Vanaf eind mei kwam er wat ruimte. Na de meivakantie mochten basisschoolkinderen weer een paar of halve dagen naar school. Sommige ouders mochten of konden nu weer een paar dagen naar kantoor. Verzorgingshuizen bleven dicht. Nog steeds gingen we niet op vakantie. Het aantal corona patiënten daalde voorzichtig. Meer vrijheid, maar nog niet veel.

Na 8 juni ging de versoepeling van de maatregelen steeds sneller. Een week later was er zelfs goed nieuws voor mij(n bedrijf)! In totaal gingen 16 Europese landen weer open. Op vakantie gaan, mocht weer!

We kunnen weer?!

Veel, heel veel reizen had ik vanaf 14 maart moeten annuleren of wijzigen naar een nieuwe vertrekdatum. Voor veel, heel veel klanten heb ik urenlang werk gehad om de reis te annuleren of om te boeken. De coronavouchers werden door de SGR en ANVR in het leven geroepen. Een redding voor de reisbranche. Alleen voor onze klanten niet altijd een fijne oplossing. Ik was er blij mee, want alle door mijn klanten reeds betaalde reissommen had ik allang moeten doorbetalen aan luchtvaartmaatschappijen, hotels, de aanbieders van pakketreizen. Het in één keer moeten terugbetalen, zou niet mogelijk zijn zonder mijn eigen buffer of privé geld aan te moeten spreken. Gelukkig was er veel begrip van mijn klanten.

Maar ging ik nu weer hele positieve berichten sturen via nieuwsbrieven, mooie vakantietips plaatsen op mijn social mediapagina’s Facebook en Instagram? Het voelde niet zo goed eerlijk gezegd. En eigenlijk ben ik blij dat ik naar mijn gevoel luisterde.

Stoplicht

Meer en meer landen binnen Europa openden hun grenzen weer voor ons als Nederlandse reizigers. De maatregelen in ieder land waren bepaald. Een last minute boeken zou, met iets meer voorbereidingswerk voor de klant en voor mij, zo geregeld zijn. Dat was het punt niet.

Maar Europa werd snel een stoplicht van geel en oranje reisadviezen. De landen die geel waren, werden opeens weer op oranje gezet. Op 15 juni was Bulgarije bijvoorbeeld weer veilig om naar toe te reizen. Een maand later op 17 juli, dus vrij snel in het begin van de zomervakantieperiode, werd het advies alweer onveilig en naar oranje gezet. Mensen die daar op vakantie waren, moesten gerepatrieerd worden, vakanties moesten weer worden geannuleerd of worden omgeboekt.

Portugal was snel veilig, maar ook hier stegen het aantal coronabesmettingen in en rond Lissabon en Porto. Het reisadvies voor Lissabon en Porto ging op oranje. Dus niet voor heel Portugal. Wat moest ik mijn klant, die een rondreis in maar ook buiten Lissabon zou gaan maken, om (thuis)quarantaine te voorkomen? Vlieg maar naar Lissabon, stap daar snel in je huurauto en rij snel het oranje gebied uit om in ‘geel gebied’ jullie vakantie te vieren?

Dat voelt voor mij zo niet goed, zo raar, zo bizar … zo heb ik mijn klanten nooit op reis willen brengen. Hiervoor ben ik 10 jaar geleden toch niet persoonlijk reisadviseur geworden?

En het stoplicht blijft knipperen in Europa. Zojuist wordt bekend gemaakt dat het reisadvies voor Spanje en grote delen van Frankrijk ook weer naar oranje gaat vanaf middernacht 24 op 25 augustus 2020.

Last Minutes?

Ging en ga ik mijn best doen om klanten last minute op vakantie te brengen? Het risico dat de vakantie alsnog niet door kan gaan is groot. Nog erger lijkt mij dat mijn klant op vakantie is en zij moeten terug.

Ik heb er dan ook bewust voor gekozen om geen last minute reisaanvragen aan te nemen. En dus ook om niet mijn best te doen mensen over de streep te trekken om wel op vakantie te gaan. Ik ben huiverig om een vakantie te regelen met een vertrek in de komende maanden van 2020. En over de verre reizen, de reizen die ik het meest samenstel, hoef ik niet na te denken: het advies voor reizen buiten Europa is oranje en dat lijkt nog wel even zo te blijven.

2020 een verloren jaar?

Tja, ik heb erover gedacht om dit wel of niet met jullie te delen. Ik wil namelijk geen zielig verhaal ophangen over hoe slecht wij het in de reisbranche hebben. Zeker niet omdat de reisbranche zéker niet de enige branche is waar het nu slecht gaat. Ook is het niet mijn bedoeling om een zielig verhaal op te schrijven.

Ik wil jullie juist een beeld geven van mijn werk in deze onwerkelijke periode. Gewoon een realistisch en vooral persoonlijk verhaal van hoe ik nu werk, over dingen denk en doorga.

Maar ja, 2020 is qua inkomsten uit het regelen van reizen voor mij grotendeels een verloren jaar.

Geen reis = geen geld

Om dit uit te leggen, leg ik je graag kort uit hoe het beloningssysteem al jarenlang werkt, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Dit beloningssysteem is grotendeels gebaseerd is op de ontvangst van commissies. Deze commissie ontvang ik van een reisorganisatie wanneer ik voor jou een pakketreis van deze reisorganisatie heb geboekt. Of ik ontvang deze commissie van hotels, autoverhuurmaatschappijen, e.d. wanneer ik de reis helemaal voor jou heb samengesteld.

Deze commissie ontvang ik pas nádat jij op reis bent gegaan of soms zelfs wanneer jouw vakantie afgelopen is. Aangezien ik heel veel reizen heb moeten annuleren, zijn er dus heel weinig van mijn klanten op reis gegaan. Als de klant een voucher heeft ontvangen, mag ik later opnieuw een reis voor hen boeken. Ook heb ik voor veel klanten hun reis om mogen boeken naar een later moment. Veel van mijn klanten zouden een prachtige reis naar een verre bestemming gaan maken en kunnen dus voorlopig niet op reis. Deze reizen heb ik omgeboekt naar 2021. Dus gelukkig kan ik voor het vele extra werk aan deze reizen de inkomsten alsnog op een later moment verwachten. En ik heb voor veel klanten geld terug gevraagd en soms al kunnen terugbetalen.

Het betekent dus wel dat er heel weinig reizen zijn doorgegaan dit jaar. En geen reis is geen inkomsten …

Klaar voor 2021!

Gelukkig ben ik nu al wel weer aan de slag voor klanten die in 2021 op reis willen. De reiskriebels zijn groot en vakantieplannen worden alweer gemaakt. Gelukkig! Ik kijk graag met hen mee vooruit naar volgend jaar! Want deze onzekere tijden gaan voorbij.

Ik mag mensen weer helpen met het regelen van de vakantie. Let nu nog meer en beter waar zij (en ik) aan toe zijn, mocht de reis onverhoopt toch niet door kunnen gaan. Ik zoek nu voornamelijk reizen uit, die tot kort voor de vertrekdatum geannuleerd of gewijzigd kunnen worden zonder hoge kosten. En ik hoop over een paar maanden de eerste verre reisaanvragen voor de verre bestemmingen weer binnen te krijgen. Ik ben daar helemaal klaar voor!

Stoppen?

Ja, dat is wel meerdere keren door mijn hoofd gegaan. Want hard werken zonder inkomsten dat wil en kan toch niemand? De afgelopen tijd heb ik veel tijd gehad om hierover na te denken. Wat wil ik met mijn bedrijf? Wat wil ik verder?

Nee, stoppen is geen optie! Stoppen met dit mooie werk voelt niet goed. Ook al is het werk de afgelopen maanden echt niet altijd even leuk. De mooiste reizen regelen voor en samen met jullie is wat ik het allerliefste doe.

Wel ga ik het wat anders doen. Ik wil en kan niet meer iedereen helpen.

Mijn trouwe klanten hebben daarbij geholpen. Zij die mijn persoonlijk advies, aandacht, services, meedenken, samen plannen, regelen, organiseren, voorbereiden van een reis waarderen, zorgen ervoor dat ik weet hoe ik als reisadviseur wil werken. Zeker nu geven zij aan dat ze heel blij zijn dat ik ervoor heb gezorgd dat zij hun voucher hebben ontvangen, hun geld terug krijgen en ik voor ze in de gaten hou dat dat gebeurt of hun reis al heb omgeboekt naar volgend jaar.

Mensen die graag mij inschakelen, gaan voor dus voor kwaliteit en niet voor de allerlaagste prijs. Dát zijn dus mijn favoriete klanten en met hen werk ik graag samen.

De soort reizen veranderen iets:

 

 

Ik regel bijzondere, unieke en perfecte (rond)reizen voor diegenen die een goed geregelde en verzorgde vakantie willen maken en daar zelf zo min mogelijk werk en tijd aan willen besteden.

Toekomst

Naast de mooiste reizen plannen, ga ik studeren. Ik ben inmiddels gestart met een thuisstudie HBO Marketing en ga vanaf begin november 9 maanden één avond in de week echt naar school voor de Post-HBO opleiding Online Marketing en E-Commerce. Wat ik daarmee ga doen? Sowieso ga ik dit in mijn bedrijf gebruiken. En wie weet ga ik andere (reis)ondernemers in de toekomst helpen om hun zichtbaarheid te vergroten …

Terug naar jou!

Dit is een heel lang verhaal geworden over mijn leven als persoonlijk reisadviseur in de coronatijd. Tof dat je dit bericht tot het eind gelezen hebt!

Als jij jezelf in het volgende herkent, ben je misschien ook wel mijn ideale klant en ik jouw ideale persoonlijk reisadviseur 😉

Ben jij een drukbezet persoon die geen tijd heeft en het niet leuk vindt om zelf zijn of haar reis zelf tot in de perfectie te regelen? Wil jij met jouw gezin, hele familie, partner of groep of met zorg een bijzondere rondreis maken binnen of buiten Europa?

Als persoonlijk reisadviseur reis ik tijdens het hele proces van jouw reis virtueel met jou mee. In nauw overleg stellen we de reis samen. Ik begeleid en help jou tijdens de planning, het uitzoeken, het matchen van de juiste reisonderdelen, de boeking en de voorbereiding van jouw reis.

Het meeste werk neem uit jouw handen, zodat jij alleen jouw koffers en paspoort hoeft te pakken. Zo gaan jij en jouw reisgenoten onbezorgd op reis!

Ben jij al zover? Heb je een reiswens voor 2021?

Ik begon mijn verhaal met ‘To Travel or Not to Travel’. Wat is het voor jou? Ben jij al klaar voor nieuwe reisplannen? Heb je alweer reiskriebels?

In 30 minuten vertel ik jou hoe ik voor en met jou aan het werk ga en wat ik voor je kan betekenen om jouw volgende reis goed en en “coronaproof” te regelen. Ik ga graag weer voor jou aan de slag om jouw reisplan om te zetten tot een mooie reis!

Hieronder kun je een afspraak in mijn agenda plannen. Laat je jouw telefoonnummer achter in het opmerkingenveld?

 


Laat een reactie achter